Bonnie Tyler - Din nyhedskilde til information om sangeren

Opdateret: 13-03-2009

 

 

Avis: 
Land: 
Interview: Artikel
Dato: 1988
Skrevet af: 
Oversat af: Jan Olesen



BONNIE TYLER's stemme er hæs, når hun taler, når hun ler, og når hun springer op for at synge en strofe, for at illustrere en point, det "skurre og gurgler" fra hendes hals, det lyder næsten som når glas splintres. "Nej, det er ikke whisky, det er det ikke!!!", ler hun da jeg spurgte. "Synes du, jeg skulle fortælle folk, det er det?".

Måske skulle hun gøre det, eller gå til en rock kender indfor stemmer, fordi hendes stemmeføring lyder som et sted mellem Rod Stewart også Janis Joplin's stemme. GOD STEMME!!!.

Men den stemme du behøvede i sangene, da Bonnie begyndte at synge pop, pakkede hun ind i hendes "Lost In France", med hendes "skurren", så folk gik helt ubemærket sidelæns hen af deres havegange.

Og så kom den tid hvor hun mødte Jim Steinman, der fik hun chancen for at synge hans enestående stilart, som man nok på den tid måtte betegne som højtravende ROCKMUSIK, med et lille stænk af storslået styrke. Deriblandt kan nævnes "Total Eclipse Of The Heart", en genfødelse af rock'en som nu skulle tages op til kamp.

To albums med Steinman's særhed, forsigtige tilfældige genialitet, og det blev en afgørende tid for Bonnie, men noget andet gjorde at hendes efterfølgende karriere splintredes.

Bonnie var skuffet over den tid det tog at indspille det andet album: "Secret Dreams And Forbidden Fire, så nu havde hun et valg der skulle træffes, skulle hun vælge endnu en Steinman produktion, eller skulle hun bryde samarbejdet og finde sig en ny samarbejdpartner. Var det et svært valg???

"Ja, det var DET!!!. Jeg nød samarbejdet med Jim utrolig meget. Det var ingen skænderier eller noget i den retning. Jeg var bare fustreret over den tid, det tog at lave albumet Secret Dream.  Jim havde endda allerede skrevet nyt materiale til mig, da jeg besluttede mig for, at nu var tiden  inde for et partnerskift.

Oprindeligt havde Bonnie planer om at indspille et ny album, "Notes From America", med fire eller fem producere, så hun indspillede nogle få sange med Russ Ballard, da hun fløj til America for at arbejde sammen med den usædvanlige producer og sangskriver Desmond Child. Der nok er mest kendt for hans arbejdet indenfor "det smukke køn".

"Jeg tog til America med den intention om, at indspille nogle få sange sammen med Desmond, så vi gik i studioet i to uger, og ud af det arbejde kom der et helt album. Jeg kunne ikke tro det, så hurtigt, specielt, da jeg var vandt til Jim's måde at arbejde på. Det var virkelig opkvikkende".

Yderligere tre ugers arbejde i studioet, og så var tiden kommet, hvor albumet skulle præsenteres for pladeselskabet, som straks kasserede hele vores indspillede materiale.

"Jeg tror ikke de vidste hvad de gik glip af, for jeg følte virkelig det var det bedste stykke arbejde, jeg til dato havde lavet", ler Bonnie.

Titelnummeret på albummet, var nok lidt Steinman inspireret, med den her storslående spænding af storslående rock med fuld kor, som "baggrund". Bonnie sang om kærlighed, død og en Amerikansk guitar.....

"Det var fantastisk", siger Bonnie. "vi trak simpelthen folk ind fra gaden, 50 ialt, for at de kunne "hyle" deres ryst ind i mikrofonen. En brilliant følelse.

På albumet er der også et nummer med herren Paul Stanley, "Hide Your Heart", den første single fra albumet. Nummeret er en "rocked up version" af Bee Gees' nummer der hedder "To Love Somebody". Derudover er der nummeret "Turtle Blues", som er en gammel Janis Joplin melodi, som her på albumet bliver fremført som et rigtigt soul og blues nummer, af Bonnie og den australske vokalist Jimmie Barnes.

"Vi indspillede i Bearsville Studios nær Woodstock", siger Bonnie, "og jeg boede i et hus på den samme gade, som den Janis plejede at bo på, når hun indspillede i Amerika".

"Det var virkelig blevet sent en aften, og da begyndte Jimmy at synge ovennævnte sang, og lidt efter lidt, sang vi alle med på melodien. Den atmosfære var fantastisk, og det blev så besluttet at vi skulle synge den melodi som en duet.

Den er en slags tak til Janis, hun er nemlig et af mine helt store forbilleder. Da jeg var 15, var det hende jeg altid hørte, når jeg spillede musik. "For mig er det rigtig sang, rigtig rock musik, og det er faktisk, hvad det hele drejer sig om, ikke??

Damen har ret!!!  Check lige albumet "Notes From America", og du vil få et frisk pust af hvad Bonnie vil betegne, som GODT MUSIK!!!!

Denne side er udelukkende ment som en uofficiel fanside og har ikke til hensigt at overtræde copyright-loven. Design, grafiske elementer og tekster Copyright © 2000- bonnie-tyler.dk. Alle rettigheder forbeholdes. Det er tilladt at citere bonnie-tyler.dk, hvis kilden er tydeligt angivet.