Da
de første ord kom ud, om, at Bonnie Tyler var ved
at indspille et album med Meat Loaf og produceren
Jim Steinman, var reaktionen meget overraskende
og åbenmundende, det ville være det samme, som hvis
gamle E.T. "himself", ville gå lige igennem
ens dør, sådan var reaktionen faktisk, da man hørte
nyheden.
Bonnie Tyler? Du mener
den Welsh pige som plejer at synge som Rod Stewart,
og havde et par hits for nogle år tilbage. Og
du kan da ikke mene at Jim Steinman, ham der har
skrevet og produceret fem minutrockoperare og
indspillet dem på singler ? Samarbejdet med Michelin
Man må have gjort ham fuldstændig skør.
Ved at bruge den fremgangsmåde
bliver det til det rene vanvid, vi kunne lige
så godt have startet med at undersøge, hvad det
næste projekt ville indeholde.
Tilbage i 1977, havde Bonnie
Tyler tre hit singler - "Lost In France",
"More Than A Lover" og den mest succesfulde
af dem alle "It's A Heartache", som
i sidste instans endte udtæret som nr. 4 i starten
af 1978. For Swansea's blondebomben med den hæst
stemme, var det toppen af kransekagen på hendes
professionelle karriere, som startede helt tilbage
fra den gang hvor hun var teenager.
Den tid indrømmer Bonnie
"den var fantastisk". Jeg sang i de
lokale klubber, sang alt lige fra almindelige
popsange, til gamle rock'n roll, det var dengang
jeg blev opdaget af Ronnie Scott and Steve Wolfe,
de havde hørt om mig i London. De havde et produktionsfirma
og igennem dem var det muligt for mig at få en
plade aftale. Og i sidste instans blev jeg enige
med dem om, at vi skulle skrive kontrakt.
Med sin lidenskabelig og
fremførende stemme, samt et utroligt attraktivt
udseende, kan Bonnie snart gøre sige bemærket,
som en fortræffelig- hed indenfor country'en ballade
(viser) verden, selvom der er en tvivlsom forskel
på et hit, på de højt ærede hitlister i de amerikanske
lande, hvor Bonnie's første hit var "It's
A Heartche" Påfald- ende nok var det, det
sidste hit Bonnie har haft på listerne endtil
nu, hvor hun fem år efter har lavet "Total
Eclipse Of The Heart", som nu ligger på listerne.
Så hvad er der sket Bonnie ??
Pladen blev et hits i hele
verden (næsten), fordi jeg var meget travlt optaget
med at promote albumet, samt ved at optræde i
mange TV-ud- sendelser verden over. Jeg havde
faktiskt talt ikke tid til at sætte mig ned og
tænke over, hvad det egentligt var lavede, førend
hits'ene ikke mere kom. Da fandt jeg ud af, hvor
langt væk, jeg egentlig var, fra det jeg egentlig
gerne ville lave. Mit album solgte ikke, og det
medførte, at ingen ville se mig optræde, hverken
på TV eller live. Jeg så mig selv, som en anden
forbigående popsanger, som bare havde været en
smule heldig med et par gode sange.
Det var ikke Bonnie's aktive
modvilje mod coun-
trymusikken, men at hun skulle vænnes fra Tamla
Mowtown og Tina Turner, der gjorde, at der var
en stigende frustration, på direktionen og managernes
kontorer, og det endte med at hun blev droppet
af pladeselskabet.
Bonnie bestemte da, at
hun fuldstændigt ville slå en streg over sin fortiden,
og gå tilbage til samarbejdet med Scott og Wolfe,
som gav hende en ny "re-sign", for derefter
at gå i vinterdvale.
Jeg har altid haft en stræk
tro på min egen dygtighed, og jeg vidste, jeg
havde evnerne til at stå på en scene igen, det
var også derfor jeg virkelig gerne ville lave
et nyt spændende album. Bare fordi sit navn ikke
er blevet hørt i et stykke tid, betyder det jo
ikke, at man ikke laver noget. Det tog mig atten
måneder for at lave et sæt sange til et demoalbum.
Jeg havde omkring fire hundrede bånd jeg kunne
lytte til.
Bonnie's udholdenhed endte
med at demoerne afslørede hendes talent, da nogle
pladeselska- ber havde tjekket dem, samt bladret
i deres checkhæfte. Det endte med at pladeselskabet
CBS fik hendes underskrift, og dette var begyndelsen
til nogle nye og friske succes historier i mange
år.
Et definitivt glimt kom
i øjnene på Bonnie, da hun begyndte at snakke
om, hvordan hendes arbejde sammen med Jim Steinman
egentlig startede. "Jeg har altid været en
stor fan af Phil Spector, og den fantastiske musik/lyd
han altid har brugt. Den eneste producer, som
kunne håndtere denne storslået lyd, nu til dags
er Jim Steinman, så da jeg blev spurgt om, hvem
jeg havde som mulige producere, stod han øverst
på min liste. Til trods for jeg ikke selv troede
på, han ville være min producer. Andre mennesker
jeg gerne ville have som producere, hvis ikke
det kunne blive Jim, var Phil Collins, Jeff Lynne
og Alan Tarney.
CBS orienterede Jim om
idéen, men fordi han var igang med et film manuskript
var han nødt til at takke nej til tilbudet. Jeg
havde samtidigt på fornemmelsen, at han troede
det hele bare var noget pjat, men så en dag ringede
han og sagde, hvis du ikke har fundet dig en producer
endnu, var han virkelig interesseret.
Det var næsten for godt
til at være sandt, Bonnie fløj til New York, og
efter de havde diskuteret valget af materialet,
havde Steinman fået nogle sange med, hvoriblandt
et par af hans egne minioperarer også var blandt.
Og så rullede systemet ellers bare derudad.
Som sædvanligt samlede
Steinman sine faste musikkere, som består af:
Max Weinberg og Roy Bittan fra Springsteen's E
street band, samt guitaristen Rick Derringer,
og før man kunne nå at sige, hvem betaler, var
"Faster Than The Speed Of Night", blevet
til.
At synge sammen med disse
fyre er absolut fantastisk, siger Bonnie begejstret,
"og sangene passer perfekt til mig".
For både Bonnie Tyler og
Jim Steinman, er "Total Eclipse Of The Heart"
den single som de har haft størst succes med i
England, på en dag solgte den over 57.000 stk.
eksemplarer.
Albumet ?? Jaaa, der er
en dræber version af "Have You Ever Seen
The Rain" og ellers er der ingenting. Jeg
vil ikke ødelægge noget, kun sige, resten er op
til dig at vurdere.
|